Doa Pengasih Rumahtangga

Membincangkan mengenai doa pengasih rumahtangga akan menimbulkan beberapa persepsi. Doa pengasih rumahtangga merupakan hajat suami isteri agar hubungan kekeluargaan suami isteri erat dan mendapat berkat dari Allah merupakan suatu yang baik. Baik suami atau pun isteri sering berdoa kepada Allah agar rumahtangga mereka bahagia dan berkat dari Allah juga merupakan doa pengasih rumahtangga. Ada juga yang dikatakan ‘doa pengasih rumahtangga‘ yang diberikan oleh bomoh dan dukun merupakan suatu kesalahan dengan melakukan kesyirikan kepada Allah. Oleh yang demikian untuk melakukan doa pengasih rumahtangga untuk mengeratkan rumahtangga suami-isteri teruslah melakukan dan memanjatkan doa kepada Allah. Pohonlah kebaikan dan segala hajat yang diingini. Inilah merupakan doa pengasih rumahtangga yang baik.

Petua dan doa pengasih rumahtangga

Taat Allah, Ikuti Rasulullah Untuk Kebahagiaan Rumahtangga Dunia & Akhirat

Petua Pengasih Rumahtangga.

Petua pengasih rumahtangga merupakan langkah dan aktiviti baik yang boleh diamalkan agar rumahtangga sentiasa erat, mesra, saling kasih mengasihi antara suami dan isteri.

Dalam Islam, untuk mewujudkan kebahagiaan di antara suami isteri, tidak perlulah isteri atau suami mencari ilmu pengasih yang adakalanya lebih memudaratkan. Malah ada yang mendatangkan syirik dan bertentangan agama. Jika suami isteri jujur dan ikhlas ingin memperolehi kerukunan rumahtangga, terdapat beberapa amalan yang patut dipraktikkan:

1. PANDAI MEMIKAT HATI – Di sini bukanlah bermakna menggunakan kepintaran dan kebijaksanaan semata-mata. Masing-masing perlulah mencari jalan supaya pasangan berasakan dirinya benar-benar disayangi dan dicintai.Ucapkanlah kata-kata yang lemah-lembut dan menyenangkan diiringi senyuman yang menggambarkan kasih sayang dan kemesraan yg tak berbelah-bagi. Lakukanlah sesuatu kerja dengan ikhlas dan jujur kerana dengan itu akan menimbulkan kasih sayang yang abadi di antara suami dan isteri.

2. PANDAI MENYESUAIKAN DIRI – Menyesuaikan diri dalam sebuah rumahtangga adalah merupakan suatu usaha yang penting. Suami isteri perlulah memahami pasangan dan hendaklah sedaya-upaya menutup kekurangan pasangan masing-masing. Sikap bertolak-ansur dalam menerima kelemahan pasangan adalah suatu pengorbanan yang besar kerana setiap manusia pasti ada kelemahannya. Namun suami isteri perlulah cuba membaiki diri dengan kerelaan dan kesedaran.

3. SALING HORMAT MENGHORMATI – Suami isteri perlulah saling hormat-menghormati , menjaga maruah dan peribadi masing-masing. Kritik-mengkritik atau keji-mengeji adalah racun berbisa dalam rumahtangga dan boleh menyebabkan perceraian. Jika ingin menasihati, gunakanlah kata-kata yang lemah-lembut yang tidak mengecilkan hati dan perasaan. Dalam hidup berumahtangga, suami isteri perlulah menghargai segala usaha dan jasa yang dicurahkan kepada mereka. Janganlah memandang sepi segala usaha dan pemberian yang telah kita nikmati. Isteri janganlah suka melahirkan perasaan tidak puas hati diatas kehendak dan permintaan yang tak dapat ditunaikan suami. Mintalah sesuatu yang mampu diberikan suami dan bukanlah sesuatu yang diluar kemampuannya. Segala yang diberi, perlulah dihargai walaupun pemberiannya kecil sekalipun.

4. CINTA MENCINTAI – Setiap manusia dikurniakan perasaan semulajadi iaitu perasaan cinta dan kasih sayang. Cinta merupakan pakaian hidup. Suami isteri mestilah berusaha mencari jalan untuk memupuk dan memperbaharui cinta supaya rumahtangga sentiasa dalam keadaan bahagia, aman dan ceria. Cinta hipokrit atau cinta palsu tidak akan membahagiakan jiwa, sebaliknya memusnahkan. Hanya cinta suci adalah cinta yang abadi. Oleh itu, janganlah kita berpura-pura mencintai seseorang kerana itu ibarat kita bermain dengan api.

5. BERTIMBANG RASA – Sikap bertimbang rasa perlulah disemai agar kemesraan terjalin. Ia memupuk perasaan kasih dan sayang di antara suami isteri kerana dengan bertimbang rasa perbalahan dan rasa tidak puas hati dapat dielakkan. Sekiranya isteri penat, suami perlulah membantu isteri melaksanakan tugas di rumah. Begitu juga dengan isteri, janganlah memaksa suami menurut segala kehendaknya tanpa bertimbang-rasa.

6. BERMUKA MANIS – Mengiringi suami ke pintu rumah serta mengucup mesra ketika suami keluar kerja dan menunggu suami pulang kerja dengan wajah manis merupakan suatu penghargaan terhadap suami. Hati suami akan sentiasa riang dan bertambah sayang. Kesopanan yang ditunjukkan pula akan mengeratkan kasih sayang . Perkara kecil yang menjadi punca perbalahan janganlah diperbesarkan Lupakanlah segala perkara yang remeh-temeh dengan menanam sikap pemaaf.

Demikianlah berkaitan dengan petua pengasih rumahtangga untuk suami isteri lakukan untuk mengeratkan kasih sayang suami isteri.

Juga sentiasalah berdoa kepada Allah agar kehidupan suami isteri kita mendapat berkat dan rahmat dari Allah swt.

 

 

IKLAN

PRODUK SUAMI ISTERI DISEBELAH KANAN BLOG INI

LIHAT-LIHATLAH.. MUNGKIN ANDA MEMERLUKANNYA SUATU HARI NANTI

TKASIH