Panduan & Petua Mencari Ketenangan Jiwa

Mencari ketenangan jiwa dan ketenteraan hati merupakan suatu usaha yang baik. Dalam mencari ketenangan jiwa dan keseronokan hidup ini memerlukan sepenuhnya pengantungan diri dengan Allah. Jangan kita hanya mengaitkan ketenangan jiwa, hati dan kehidupan ini hanya dengan harta dan kemewahan semata-mata. Walaupun ianya menyumbang kepada ketenangan dan keseronokan. Namun kadangkala seseorang itu kehidupannya kaya raya dan berharta banyak ia masih belum dapat merasakan ketenangan dalam kehidupan mereka.

Konsep ketenangan jiwa yang hakiki ini haruslah dicari dengan dan dari Allah semata-mata. Jika seseorang yang melalui keperitan hidup atau ditimpa musibah, maka kita akan merasakan sesuatu kegelapan hidup berlaku dalam diri kita. Namun kita harus merasa bersyukur dengan melihat betapa banyak nikmat dan kurniaan Allah kepada kita.

Dengan mensyukuri nikmat Allah dan bertawakal serta cukuplah hanya pada Allah tempat kita bergantung. Apabila insan melihat segala yang berlaku kepada diri dan dunia ini dalam bentuk dan pandangan dimensi akhirat. Disinilah manusia akan memperolehi, memiliki dan akan mendapat ketenangan jiwa dan hidup yang dicari.

ketenangan jiwa

Dengan Solat Dan Mengingati Allah Akan Mampu Menghadirkan Ketenangan Jiwa

Ketenangan jiwa, hati dan hidup akan diperolehi dengan sesungguhnya apabila manusia mendekatkan diri kepada Allah dan bergantung denganNya. Apabila berlaku sesuatu musibah dan keburukan dalam diri seseorang manusia, janganlah kita merasa bersedih yang keterlaluan. Bersabarlah untuk mendapat lebih nikmat dari Allah.

Sesuatu yang berlaku itu dari Allah dan memohonlah dengan Allah untuk melepaskan diri dari kesulitan dan kesedihan yang kita lalui. Terlalu banyak rahmat dan kebaikan dari Allah yang telah kita kecapi dan nikmati hari ini sejak dari kita dilahirkan. Semua orang yang melalui kesulitan dan kesedihan, musibah dan sebagainya merupakan juga anugerah Allah kepada kita.

Dengan kesabaran dan doa pengantungan kita kepada Allah akan menjadikan dosa-dosa kita akan diampunkan Allah. Apabila dosa kita diampunkan Allah, tentu sekali kebaikan dan ketenangan jiwa, hati dan hidup akan diperolehi. Ketenangan jiwa ini menjadikan kehidupan kita akan lebih baik dimasa hadapan. Yakinlah selepas setiap kesusahan akan ada kesenangannya. Dan selepas setiap kesedihan pasti akan memperolehi ketenangan jiwa, hati dan hidup.

Ikuti kuliah Dr Asri Zainal Abidin ini mengenai ketenangan jiwa, hati dan hidup juga perkaitan dengan kesedihan dan musibah hidup. Semoga kita mendapat manfaat dan kebaikan dariNya. in sha Allah

 

 

Jom lawat facebook demibahagia.net